Viaţa pe un peron

         de Octavian Paler
 - fragment -
    În mijlocul unei bălţi, era o mică insulă acoperită cu pietre albe ca nişte oase între care nu creştea nimic. Acolo pe pietre sau pe oasele acelea, căci nu distingeam prea bine ce erau, am zărit doi şerpi încolăciţi. Poate făceau dragoste. Sau poate se luptau. Deodată am văzut cum un fulger negru cade prin aer chiar peste insulă şi chiar peste şerpii încolăciţi. Era un vultur care a înhăţat unul din şerpi şi s-a ridicat cu el în văzduh. Dacă n-am visat şi asta.
    Aşadar, vulturul le-a întrerupt şerpilor dragostea sau lupta. Eu i-am văzut înlănţuiţi, nu mă pricep să spun ce anume a fost. Dar, poate că între dragoste şi luptă nu e nicio deosebire. Dragostea e luptă între două suflete şi între două trupuri în care uneori nu e nici un învingător, alteori nu e nici un învins. Şi, oricum, pentru unul din şerpi nu mai avea importanţă diferenţa dintre dragoste şi luptă. Pentru el totul se sf
ârşise. Nu va mai face nici dragoste, nici nu se va mai lupta cu nimeni. Moartea pune punct şi iubirilor şi luptelor. Fiecare rămâne atunci cu cât a iubit şi cu cât a luptat. Mai are timp, poate, doar să regrete că n-a iubit şi n-a luptat destul sau că a trăit ca un şarpe singur, care nu şi-a găsit alt şarpe cu care să se iubească sau să se lupte.
    Celălalt şarpe rămăsese să facă dragoste cu alţi şerpi sau să se lupte cu alţi şerpi. El răm
ânea, cum s-ar zice, pe peronul lui. Mai putea să ia totul de la început. Alte iubiri sau alte lupte.

2 comments :

  1. Ca vrei sau nu, postul tau ma trage de maneca si imi spune ca n-am terminat de citit cartea asta de la Octavian Paler. Am ajuns pe la partea cu sahul si cu femeia din frizerie.
    Legat de dragoste, lupta si totul luat de la inceput, tot Paler spune ca "nu mergem inainte din dragoste de viata,ci pentru ca nu avem de ales".

    ReplyDelete
  2. Nu ai citit-o? Eu aveam impresia ca ai citit-o... Nu stiu de ce. Anyway, sper sa o citesti si sa iti placa. ^^
    Nu stiam citatul, dar imi place. ^^

    Take care! *hugs*

    ReplyDelete